Jubileumskampanjen
Sammanställning av jubileumkampanjen
Efter att kört ett flertal annonser via Facebook med ytterst få sålda böcker bestämde jag mig för att göra ett experiment. Jag valde en lågintensiv annons med erbjudandet att få mina böcker gratis med fri frakt under 13 dagar. Målet var att se om folk i huvud taget brydde sig om en annons på Facebook. Från början var resultatet klent, men efter sådär fem dagar så lossnade det. Totalt blev det 22 personer som nappade på erbjudandet. Det blev naturligtvis inte gratis för mig. Totalt 21 paket á 90 kr i frakt = 1890 kr i ren förlust, till det kom annonskostnaden på 733 kr, men hur kommer det då sig att jag känner mig nöjd? Jo, för att jag har fått förhoppningsvis 22 nya läsare som förhoppningsvis tycker om mina böcker och kanske sprider det vidare, vad vet man.
Det stora problemet idag för oss hobbyförfattare är väl det paradoxala att det som gav oss möjlighet att publicera en bok (hybridförlagen) samtidigt också har dränkt bokmarknaden med böcker. Möjligheten att synas i detta är svårt, framför allt om man saknar kunskap i marknadsföring på främst nätet. Sedan har förändringen i mediavärlden också gjort att vi har färre kulturjournalister och kultursidor att synas på via recensioner. Det som alltid funkar är ansikte mot ansikte, men då måste man vara duktig på att tala för sin produkt och där är, åtminstone jag, fortfarande för blygsam. Men jag ska egentligen inte klaga, jag har sålt/givit bort 135 böcker totalt med ett ca-pris på 103 kr, kanske inte någon imponerande volym, men jag har träffat kollegor som övertalats av sina hybridförlag (de tar ingen risk) att trycka upp 1000 böcker och sålt knappt 30.
Vad kostar det att ge ut en bok då. Ja det är väl lite upp till hur man gör det. Söker du bara att få den tryckt och sköter allt annat själv, vilket faktiskt är mycket småjox, sättning, omslag m.m. så kan du komma undan med 60 kr/boken beroende på upplaga, men skulle nog vilja säga 80 kr/boken och uppåt beroende på vad för stöd du behöver. Lätt att frestas med den billigare alternativet, men då behöver du mycket hjälp av vänner och bekanta för korrekturläsning, lektörsläsning och sådant. Ett manus med allt för mycket fel eller en haltande historia kan döda boken direkt.
Totalt har jag lagt 35 000 kr på första boken (500 st) och 24 000 (300 st) kr på den andra. Inga pengar jag får igen på försäljning, men man hoppas naturligtvis på att kunna täcke större delen av den tredje bokens kommande kostnader.
Men vad har jag lärt mig av kampanjen då?
Mina läsare är främst kvinnor 60% och främst 55 år eller
äldre.
Min hemsida kanske är för avancerad. De flesta klicken landar på huvudsidan
sedan klickar ca 25% sig vidare till någon annan sida.
Gratis är gott, det tycker även jag😊
David